Wykrojniki płaskie kiedyś a dziś – co się zmieniło?

formy

Wykrojniki płaskie to rodzaj szablonów (matryc), które wykorzystuje się do wycinania kształtów w kartonach, tekturze oraz innych materiałach opakowaniowych. Ich zastosowanie pozwala na produkcję na szeroką skalę identycznych opakowań o różnym przeznaczeniu. Na przestrzeni lat produkcja wykrojników płaskich znacząco się zmieniła. Wpływ na to ma przede wszystkim rozwój nowoczesnych technologii w tym zakresie. O tym, jakie zmiany można zaobserwować, porównując pierwsze wykrojniki płaskie z tymi, które obecnie można znaleźć na rynku, piszemy w dalszej części artykułu.

Co charakteryzuje obecnie produkowane wykrojniki płaskie?

Produkowane dziś wykrojniki płaskie są przede wszystkim o wiele bardziej precyzyjne od tych, które były spotykane jeszcze kilkanaście lat temu. Zastosowanie do ich wytwarzania nowoczesnych technologii takich jak np. technologia laserowa sprawia, że wykrojniki mogą mieć dowolne kształty i wymiary. Dawniej wyzwanie stanowiło wycięcie szablonu o nieregularnych kształtach, dziś natomiast dla zaawansowanych technologicznie maszyn format nie stanowi problemu. Technologia laserowa zapewnia też najwyższą precyzję cięcia detali, z którymi nie poradziłyby sobie tradycyjne maszyny. Co więcej, zastosowanie technologii laserowej w dużej mierze przyspiesza czas produkcji, a tym samym gwarantuje wyższą efektywność.

Nowoczesne wykrojniki płaskie są na tyle uniwersalne, że pasują do różnego rodzaju maszyn sztancujących, automatów i tygli. Nowe formy matryc dają o wiele więcej możliwości. Dzięki nim bez udziału folii i wysokiej temperatury można uzyskiwać precyzyjne przetłoczenia wypukłe lub wklęsłe, które uszlachetniają materiały i sprawiają, że nabierają one wyjątkowego i niepowtarzalnego charakteru. Istotne zmiany w produkcji wykrojników przyniosła także produkcja prototypów, dzięki którym można uniknąć błędów konstrukcyjnych jeszcze przed rozpoczęciem masowej produkcji matryc. Produkcja prototypów pozwala ocenić, czy indywidualnie zaprojektowany wzór rzeczywiście spełnia oczekiwania klientów, czy też wymaga poprawy.

Czytaj dalej: Reklamowy potencjał wykrojników poligraficznych